Tuesday, May 10, 2011

Pregnant 5 weeks..

Salam...
Arini saje nak share citer berkenaan kehamilan. Alhamdulillah, I am now 5 weeks of pregnancy. Citer starting2 sebelum aku tau aku pregnant cmni. aku g port dickson ngan husband, sat n sun kitorg tdo kat hotel. saje pegi bcoz tetibe rasa nak main segala sukan air (kayak, air head, naik pensel) and go kart bagai..bukan main lasak aku time tu. enjoy cm org gile sbb xtau pon aku dh peknen.

pastu ahad malam, balik umah mak kt nilai, aku punyela lemah nk mamp*s...tp bkn muntah2 tau, cirit-birit..pelik kan? naik letihla lutut aku menahan kesakitan time tu.. nk kata aku salah makan, suma yg husben bedal, itula aku telan gak..itu yg musykil tu. malam tu mak aku buatkan ubat n husben pon gigih urutkan aku bagai..Alhamdulillah mak ngan husben baik sgt jaga aku time tu ^_^

Esoknye, aku x puas hati, nak gak pi klinik UiTM tu untuk mintak ubat cirit birit, tp hati aku kuat mengatakan nak check urine gak sbb aku rasa bdn x sihat, n pening2. Alhamdulillah, 25 April 2011, aku telah disahkan positif mengandung 4 weeks...xtau cmne nak gambarkan perasaan ini, aku kawen bulan 3 n im pregnant as early as this...Tq Allah!!! bila aku bgtau husben, ofcoursela dia trsangat2 happy.terus je bahasakan diri dia 'ayah'..hehhehee...

now usia my lil adalah 5 weeks. besar my lil maybe mcm gmbar di bawah sekarang ni.. source: http://www.babycenter.com.my/malay/pregnancy/perkembangan-fetus/5-minggu/
Anda mungkin tidak kelihatan hamil pada masa ini, namun, jantung embrio, yang lebih kecil dari biji kaskas, sudah mula berdenyut dan mengepam darah. Jantung mula membahagi kepada kamar-kamarnya dan dalam sedikit masa akan mendapat ritma denyutan yang baik. Panjang embrio lebih kurang suku inci / setengah sentimeter dan rupanya lebih mirip berudu daripada manusia. Ia membesar secara memecut pada minggu ini.

Organ utama, seperti ginjal dan hati, mula muncul. Tiub saraf, yang menyambungkan otak dan korda spina, akan tutup pada minggu ini. Anggota bawah bayi mula tumbuh - ini akan menjadi tangan dan kaki bayi anda. Usus sedang berkembang dan apendiks bertempat di ruangnya.

Di bawah pembukaan yang akan menjadi mulut bayi anda, lipatan-lipatan kecil muncul yang akan menjadi leher dan rahang bawah bayi. Seawal minggu ini, raut muka sudah mula terbentuk. Lubang hidung lebih kelihatan dan versi terawal retina mata mula timbul. Dapatkan maklumat tentang folik asid yang diperlukan oleh anda.

7 comments:

  1. Dear, Congrates on your pregnancy..Awal rezeki buat kamu n suami..Allah knows best..sy nikah februari lepas, rezeki masih belum smpai buat saya, harap cepat juga mcm kamu..amin insyallah..take xtra care for u n baby :)exchange link ye http://qasehkublog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. huaaaa congrats dear~saye nikah december lepas pun belum ada rezeki..tolong doakan saye sekali eh..mungkin berkat doa ibu mnegandung jangkit kt saye nnt :) anyway..take care dear~

    ReplyDelete
  3. hye dear.just found ur blog bile tgh surf2 blog b2b.congrates yea dh pregnant :).since i pon duduk area2 near nilai.so mmg blog u bagi i ilham jugak la.hehe.ur dad pelakon tu heh? u study uitm ke dlu? if i'm not mistaken.my boyfie ade attend satu weds dkt mpn.with his classmates.die asik ckp yg weds tu kawan uitm die.n her dad pelakon.when i asked him to recall back which pelakon.die ckp xtau name but he just knew it tu plakon sbb die tgk tv .heheh.so may be tu weds u or may be not.but ape pon thnxs sbb bg i idea utk my engagement n weds.dh strt nak beragan dh nih ;)

    ReplyDelete
  4. Putri Qaseh & choclairissa : Sy doakan utk korg jugak k ^_^

    Days: tq for d congrates =) aah i student uitm dulu... maybe betul kot boyfie u dtg wedding i? entah2 i kenalkan? =) anyhow nice to know u...may ur engagement & weds dais bring a happiness to u ^_^ u dok nilai? taman ape? i dok taman semarak.

    ReplyDelete
  5. cnfrm die attend ur weds ;) hehe.taman semarak? i slalu pegi pasar malam dkt citu .evry tuesday heheh.what a small world.tp mmg ur weds sgt shuweet.ur dress i plg suke.tp btol la mcm yg lain ckp.muke u mcm betty benafe hehehe.btw smbung la pasal ur weds kalo u larat heh.love to read it!

    ReplyDelete
  6. yeke??? (mood:teruja)..hihihi..mmg what a small world kan..between, if u don mind who is ur bf ye? and what should i call u?tq for d compliment of my wed..a simple one jek actually. =) alhamdulillah, the dress fit me in that day.

    ReplyDelete
  7. dear, kt sama lah! 5 weeks jugak.. esok masuk 6 ;)
    sama sama take care ait!!!

    ReplyDelete